Medewerker communicatie Ange van der Velden-Moret zorgt binnen Van Dijk voor onder andere heldere teksten


Als medewerker communicatie werkt Ange binnen Van Dijk Employment Services aan alle zaken rondom communicatie, waarbij zij haar liefde voor taal inzet.

Taalliefhebber
Ange is geboren en getogen in Dordrecht, de plaats waar zij nog steeds met plezier woont samen met haar man en een van haar 2 dochters. Van lekker eten en drinken kan ze genieten. “Maar ook van gewoon lekker truttig puzzelen en spelletjes doen.” Ook houdt ze erg van de natuur en wandelt ze graag met haar 2 honden. Naast dit alles is Ange een enorme liefhebber van taal. Dit merkte ze toen ze het middelbaar economisch en administratief onderwijs (meao) volgde waar ze zich vooral bezighield met talen, typen en een stukje recht. “Taal is wel echt mijn ding, daar beweeg ik makkelijk in. Cijfers vind ik verschrikkelijk, maar letters en woorden vind ik fantastisch.”

Een leuke docent Nederlands waar Ange naar opkeek, zorgde voor inspiratie. Toen was het vrijwel duidelijk dat de volgende stap de lerarenopleiding Nederlands moest zijn. Deze opleiding heeft ze afgerond, maar lesgeven vond ze toch niet zo leuk. “Dus ik heb er nog een kopstudie op gedaan bij de universiteit van Tilburg: Tekst- en Communicatiewetenschap.” Deze studie benadert meer de wetenschappelijke kant van communicatie. “Die combinatie vind ik wel heel erg leuk.”

Toepassing in de praktijk
Vrijwel direct na haar opleiding heeft Ange een baan gekregen bij de FIOD, de opsporingsdienst van de Belastingdienst in Haarlem waar ze vooral handboeken redigeerde. Uiteindelijk groeide ze door naar senior communicatieadviseur, waarbij ze haar kwaliteiten bij verschillende onderdelen van de Belastingdienst heeft ingezet. Ze heeft een tijdje in Amsterdam gewerkt en daarna bij het Centrum voor Kennis en Communicatie in Utrecht. “Wel heel leuk, dan heb je echt een hele grote groep vakidioten, allemaal communicatieprofessionals bij elkaar”. Vervolgens ging Ange in Breda werken voor invoeringsorganisatie het Centrum voor ICT. Hier hield ze zich onder andere bezig met het schrijven van instructies, waarbij haar afstudeeronderwerp ‘instructieve teksten’ goed van pas kwam. Toen dat onderdeel naar Apeldoorn ging verhuizen, besloot Ange iets anders dichtbij huis te zoeken, omdat haar man de helft van de tijd in het buitenland werkt en haar kinderen toen nog jong waren.

“Toen heb ik nog een tussenstapje gemaakt naar een outplacementbureau waar je mensen begeleidt bij het vinden van een baan. Dus niet zoals bij Van Dijk, dat je mensen zoekt voor een project.” Daar heeft Ange mensen geholpen met vacatures zoeken, goede brieven schrijven en het optimaliseren van cv’s. “Dat is denk ik ook de reden dat ik uiteindelijk bij Van Dijk ben aangenomen, omdat ik die achtergrond had.”

Terug van weggeweest
Rond 2007 kwam Ange terecht in het kleine team van Van Dijk, dat toen nog maar uit 6 mensen bestond, waar ze zelfstandig de communicatie ging doen. Ze heeft toen onder andere een handboek opgezet en een sjabloon voor hoe je een vacaturetekst schrijft. In 2012 is Ange voor het werk van haar man naar Amerika verhuisd en moest daardoor haar baan opgeven. Na een jaar of 3 zijn ze weer teruggekomen naar Nederland, maar bleek haar dochter erg ziek te zijn. De eerstvolgende jaren bestonden voor Ange daarom uit het geven van mantelzorg. Daarnaast heeft Ange een stichting opgericht voor de ziekte, waar een hoop tijd in opging. “Dat deed ik allemaal vanuit huis en ik merkte dat ik de sociale contacten miste. Je bent alleen maar met die ziekte bezig, dat is natuurlijk ook niet gezond.” Ange heeft toen ook een zware depressie gehad. In deze tijd heeft ze geleerd om te kijken naar wat ze vroeger leuk vond en wat ze eventueel weer zou kunnen oppakken. “Toen heb ik besloten dat ik uit het ziektegebeuren weg moest en dat ik lekker met taal en teksten bezig moet zijn.”

Tijdens het solliciteren is ze bij de wereldwinkel in Dordrecht aan de slag gegaan om alvast onder de mensen te zijn. “Dat doe ik nog steeds en dat is hartstikke leuk.” Tijdens haar zoektocht naar een nieuwe baan gaf een goede vriendin en toen oud-collega, die ook bij Van Dijk werkt, het advies om weer met de directeur Edwin van Lonkhuizen contact op te nemen. Een goed gesprek en een kop koffie verder zorgde ervoor dat Ange weer bij Van Dijk aan de slag kon. “Inmiddels zijn we 2 jaar verder en heb ik een vast contract voor 20 uur.” Voor Ange was het best spannend om weer terug te komen bij Van Dijk, zeker in combinatie met de ziekte van haar dochter. De goede sfeer binnen de organisatie heeft haar daarbij geholpen. “Binnen Van Dijk zeggen we weleens: we zijn net een soort familie. Je voelt dat ook echt wel.” Ook voelt zij zich gesteund door de directeur Edwin: “Ik weet dat ik gewoon altijd bij hem terecht kan met leuke dingen, maar ook als het wat minder goed gaat. Hij denkt altijd mee en probeert mee te zoeken naar oplossingen.”

Groter team
“Nu is het team een stuk groter: we hebben verschillende consultants, het administratief team is flink gegroeid en het team Communicatie heeft nu 3 mensen.” Het werken in een communicatieteam bevalt Ange erg goed. “Dan kun je ten minste ervaringen met elkaar delen. Het leuke is dat het jonge meiden zijn en ik ben zelf wat ouder. Dan zie je dat ik vooral kennis en ervaring meebreng vanuit de wetenschappelijke benadering en dat de ‘jonkies’ nieuwe kennis meebrengen over social media, SEO en meer.”

In het redelijk vaste clubje van mensen binnen Van Dijk ziet Ange de lol, humor en vriendschap tussen collega’s. De samenstelling van het team is dat wat Ange onderscheidend vindt van andere bedrijven en wat ze ook als prettig ervaart. “Je hebt verschillende disciplines, maar niemand kan zonder de ander. We hebben consultants nodig om brood op de plank te krijgen. Zij zorgen ervoor dat we de juiste mensen op onze projecten kunnen inzetten, maar ze hebben ons van Communicatie ook nodig om te laten zien dat wij projecten beschikbaar hebben. Daarnaast hebben we de administratie nodig om weer de salarissen uit te betalen van de mensen die bij ons werken.”

Niet alleen de grootte van het team is veranderd, ook het proces is veel sneller geworden. “Voorheen kregen wij opdrachten door consultants die een kop koffie gingen drinken bij bijvoorbeeld een gemeente, omdat daar mensen voor ons werkten.” De consultants kregen dan een A4’tje mee met wat ze zochten. Nu wordt er gewerkt via grote marktplaatsen. “Vergelijkbare bureaus krijgen deze aanvragen ook, dus daarom moet je onderscheiden.”

Arbeidsmarktcommunicatie
“Ik vind het belangrijk om ervoor te zorgen dat de arbeidsmarktcommunicatie zo goed mogelijk wordt uitgevoerd. We zitten natuurlijk in een hele specifieke branche en hebben vooral hoger opgeleid technisch personeel, dus je schrijft ook over dingen waar je zelf niet in opgeleid bent.” De rol van communicatie is volgens Ange om het eerste moment met een potentiële nieuwe medewerker te pakken en ze daarmee binnen te halen. Ange vindt het dan ook een van de mooiste dingen om een onduidelijke tekst om te toveren tot een zo helder mogelijke tekst. “Als je een vage tekst hebt, dan haak je gewoon af. Dus je moet onderscheidend zijn met een goede tekst. Dat is ook een doel van Van Dijk. Wij gooien niet als het merendeel van de bureaus de tekst één op één door op internet.” Het team Communicatie kijkt daarbij samen met de consultants naar wat er precies wordt gezocht voor een project. “Dat kost tijd, maar biedt wel een hogere kwaliteit van communicatie.”

Om in te blijven spelen op veranderingen in de markt en het vakgebied volgt Ange webinars en leest ze artikelen op sites als Frankwatching. Ook haalt ze veel inspiratie uit boeken: “Het boek Werven met woorden van Nicol Tadema is echt een schoolvoorbeeld van hoe je je vacatureteksten kan verbeteren.” Ange focust zich daarbij vooral op taalkundige aspecten. Ze pest haar collega’s van Communicatie dan ook weleens met ‘jeukwoorden’ die ze leest in artikelen van Japke-d Bouma, eindredacteur en columnist bij NRC.

Alle kleine successen vieren
Voor Communicatie én het bedrijf heeft er pasgeleden een verandering plaatsgevonden. Iets dat Ange al heel lang wilde. Van Dijk wil als bedrijf professionaliteit uitstralen en heeft daarmee altijd de u-vorm gebruikt. Met een poll op LinkedIn heeft Ange uitgezocht hoe de mensen van nu denken over het gebruik van u of jij, waarbij het merendeel van de stemmers koos voor de jij-vorm. Na een presentatie van het team Communicatie aan de directie over het verbeteren van de communicatie, is de verandering van u naar jij vanaf het nieuwe jaar een feit. “Dat is als taalidioot een enorme stap.” Daarnaast heeft Ange voor het nieuwe jaar ook de structuur van vacatureteksten veranderd en heeft ze het handboek geactualiseerd. “Dat vind ik wel opstekers, dat je iets moois kan opleveren waar je hard aan gewerkt hebt.” Ange viert alle kleine successen en is blij dat ze haar tijd kan besteden aan teksten en communicatie. “Daar ligt mijn hart.”

Copyright ©2019 - Van Dijk Employment Services