Elk jaar in september worden de huurrechten voor tientallen benzinestations langs de Nederlandse snelwegen geveild. Projectmanager Helwin Teunissen zorgt bij het Rijksvastgoedbedrijf dat aan alle voorwaarden is voldaan, zodat deze veiling succesvol verloopt.
Geen veilingmeester met een hamertje en bordjes met bedragen die haastig omhoog schieten om elkaar af te troeven. Wel: een ruimte met 50 à 60 mensen die namens de oliemaatschappijen 1 bod per locatie mogen doen op de meest aantrekkelijke stations langs de snelwegen. Om te voorkomen dat alleen de grote spelers de benzinestations langs de snelwegen beheren, wordt 1 keer in de 15 jaar elk station opnieuw geveild. Hoe meer verschillende partijen, hoe beter. Zo wordt er geconcurreerd op de benzineprijs en blijft de kwaliteit van een tankstation hoog. Een spektakel, waar miljoenen euro’s in omgaan. Helwin bereidt zich samen met zijn team voor op woensdag 13 september, de dag dat er dit jaar 27 benzinestations op de veiling meedoen.
Van biedboeken tot afrekening
Wanneer Helwin eind november 2022 aan deze opdracht via Van Dijk Employment Services begint, is hij door zijn werkervaring in de vastgoedwereld al bekend met de veiling. Na het afronden van zijn opleiding Bedrijfseconomie en een aantal kopstudies, werkt hij onder andere bij een projectontwikkelaar, belegger en makelaar. “Ik adviseerde bedrijven over hun huisvesting, en dan met name aan de gebruikerskant van het vastgoed. Ik gaf advies over hun hele portefeuille: uitbreiden, inkrimpen of verkopen? Ik heb eigenlijk altijd in het vastgoed gewerkt.”
In zijn huidige rol als projectmanager zorgt Helwin dat de veiling goed geregeld is. Dit betekent onder andere dat hij onderzoekt of de partijen die zich inschrijven ook daadwerkelijk aan de verplichtingen kunnen voldoen. “De geboden bedragen moeten natuurlijk wel echt betaald kunnen worden en er moet goed worden uitgezocht wie er achter de partijen zitten, zodat we zeker weten dat het nette partijen zijn. Hiervoor worden de UBO (Ultimate Beneficial Ownership)-verklaringen goed onderzocht en wordt er een integriteitsonderzoek gedaan.”
Daarnaast moeten er ook biedboeken gemaakt worden, waar alle informatie te vinden is. Zo kunnen de bieders alle ins en outs van de kavels inzien en bepalen op welke stations ze bieden en hoeveel. “Na afloop zijn we nog niet klaar: de contracten moeten worden gesloten met de partijen, zoals de huurovereenkomsten, de eventuele aktes en technische rapporten moeten worden opgeleverd en uiteindelijk moet de afrekening gemaakt worden.”
Commercieel meets overheid
Het snijvlak tussen de commerciële markt en de overheid maakt de opdracht voor Helwin interessant. “Wanneer je van overheid tot overheid communiceert, spreek je in grote lijnen dezelfde taal. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven. Het wordt interessant wanneer de overheid met het bedrijfsleven gaat samenwerken. Ik ben aan de ene kant bezig om het proces goed te laten verlopen en aan de verplichtingen van het Rijksvastgoedbedrijf te voldoen, maar aan de andere kant heb je natuurlijk een hele strakke commerciële markt met oliemaatschappijen die hun eigen belang hebben. We zitten nu in de fase dat we de datarooms van de benzinestations aan het opbouwen zijn, waar we alle informatie verzamelen die uiteindelijk in de biedboeken terecht komt. Ik vind het leuk om op en neer te gaan tussen die 2 partijen en te zorgen dat er een goed antwoord komt.”
Een goede klik
Fijne collega’s vindt Helwin het allerbelangrijkst op de werkvloer. “Het wordt wel een heel zwaar gebeuren als je geen klik hebt met de mensen waarmee je dagelijks samenwerkt. Op externe factoren heb je geen invloed, maar zolang iedereen goed samenwerkt en zich intern aan de afspraken houdt, kun je daar gemakkelijk samen op anticiperen.” Ook in de rol als projectleider is een goed georganiseerd projectteam waarbij het onderling goed klikt belangrijk voor Helwin. “Als ik iemand moet aanspreken omdat bepaalde zaken niet lekker lopen, dan gaat dat makkelijker als de klik goed is.”
Contact met Van Dijk
Ook de samenwerking met Van Dijk ervaart Helwin als prettig. “In eerste instantie heb ik met Guido Lamet (consultant bij Van Dijk Employment Services) contact gehad over een andere opdracht. We hadden een grote kans om de opdracht binnen te halen, maar Guido was meteen heel eerlijk: ‘Ik denk niet dat jij hier inhoudelijk blij van gaat worden.’ Daar werd ik weer blij van, want dan word ik goed geadviseerd over de opdracht. Hij heeft het goed ingeschat. Toen kwam ik deze opdracht bij het Rijkvastgoedbedrijf tegen en heb ik Van Dijk benaderd om samen te werken. Jullie weten precies hoe het inschrijven bij overheidsinstellingen werkt, dus die samenwerking wilde ik graag aangaan.”
Spannend jaar
Helwin leeft al een paar maanden van te voren naar grote dag toe. De veiling is dit jaar extra spannend, omdat er voor het eerst een daling is in het aantal verkochte liters benzine. “Er zijn nu natuurlijk veel meer elektrische auto’s, dus dat heeft effect op de verkoop van benzine. We zijn benieuwd wat we daarvan gaan terugzien op de veiling van dit jaar. Daarnaast wil je natuurlijk gewoon dat je aan het einde van de dag kunt zeggen dat alles goed is gegaan. Dat alle geleverde informatie klopt en de documenten in orde zijn.”
En na de grote dag? Dan gaan de werkzaamheden van Helwin en zijn team gewoon door. “Na 13 september gaan we aan de slag met de afwikkeling en dan beginnen we met voorbereidingen voor volgend jaar.”