Als financieel-administratief medewerker bij Van Dijk Employment Services heeft Esmee een veelzijdige functie waar geen dag hetzelfde is.
Werken bij Van Dijk
“De ene dag ben je bezig met de boekhouding, de andere dag ben je bezig met een contract en dan heb je alweer salarisweek. Dus het is heel veelzijdig en elke dag is weer een uitdaging om doorheen te komen.” Dit is een van de redenen waarom Esmee maar liefst ruim 16 jaar bij Van Dijk in dienst is. Ook het team van Van Dijk zorgt ervoor dat ze het werken nog steeds als heel plezierig ervaart. “Als iedereen vrolijk zijn of haar werk doet, dan is de sfeer ook gewoon goed en dat vind ik heel bepalend.”
Door de jaren heen
Esmee heeft door de jaren heen veel veranderingen binnen het bedrijf meegemaakt. Ze begon in een team van in totaal 5 personen. Er waren toen nog geen afdelingen binnen Van Dijk en iedereen deed alles samen. Esmee had dan ook een allroundfunctie, waarbij alle backofficewerkzaamheden bij haar en haar collega lagen. Naast het doen van de boekhouding, de salarissen, de contracten, het behandelen van de e-mails en het beantwoorden van sollicitanten, schreef ze ook functies en faxte deze naar de krant. Daarnaast regelde ze alles op kantoor, van het inkopen van spullen tot het opgeruimd houden van de werkomgeving.
Toen het team uitbreiding kreeg en ook de bedrijfsruimte groter werd, ontfermde Esmee zich naast de financiële administratie ook over de receptie en later over het secretariaat samen met een collega. Uiteindelijk is Esmee volledig naar de financiële administratie gegaan en raakte toen zwanger van haar 1ste zoon. Tijdens de 2de zwangerschap van nog een zoon, ontstonden er meer afdelingen binnen Van Dijk en is ze met haar ruime ervaring terechtgekomen op de afdeling Contractbeheer. Hier werkt ze nog steeds, waarnaast ze zich ook nog bezighoudt met de salarissen en de financiële administratie.
Grootste veranderingen
“De grootste verandering voor mij is geweest om van fulltime naar parttime werken te gaan. Ik wist voorheen alles wat er gebeurde op de zaak. Dan besef je dat je toch veel mist in de dagen dat je er niet bent. Door mijn grote verantwoordelijkheidsgevoel had ik hier ook de meeste moeite mee.”
Ook is de verandering van de directie, van 3 naar 2 personen en een wisseling van 1 directielid, iets waar Esmee verschil in merkte. Dit was voornamelijk door de kortere lijnen. De groei van het bedrijf en de daaruit voortvloeiende verhuizing binnen het pand naar de begane grond is ook een verandering die haar altijd is bijgebleven.
Uitdagingen
Esmee ziet het als een uitdaging om een foutloze afdeling Contractbeheer te realiseren en zowel haarzelf als anderen scherp te houden om alles foutloos de deur uit te laten gaan. Een uitdaging die niet altijd even makkelijk is. Elke opdrachtgever heeft zijn eigen opdrachten en algemene voorwaarden. Ook zijn zaken als zzp of in loondienst en wat er besproken is met de consultant van belang. “Daar moet je ook rekening mee houden en dat zijn uitzoekklusjes. Dat maakt het veelzijdig, maar ook foutgevoelig.”
Daarnaast maakt het serviceniveau dat Van Dijk wil bieden naar medewerkers en opdrachtgevers dat Esmee en haar collega’s naast uitzoekwerk ook de hele dag door vragen hebben. Met bijna 200 externe medewerkers en de verwachte groei is dit een uitdaging. “Tegelijkertijd maakt die hectiek het heel leuk.” Om elkaar hierbij scherp te houden, bespreekt Esmee elke maandag met collega’s wat er in de week voorafgaand is gebeurd en alles wat er de komende week te wachten staat, zoals nieuwe opdrachtgevers. Ook bespreken zij wat er niet helemaal goed is gegaan en wat kan worden verbeterd. Op die manier leren ze elke week van elkaar.